Pass på å ikke bli utbrent!

sliten utbrent Jul 16, 2021

Opplever du av og til at du ikke har lyst til å stå opp, fordi du føler deg så inderlig trøtt og sliten? Dette er ikke den vanlige morgentrøttheten, dette er bare så mye mer. Selv om du står opp, dusjer og spiser frokost, kjenner du at kroppen ikke kommer til hektene – du forblir bare slapp og trøtt mens du setter deg i bilen nesten automatisk.

Dagen på jobb går sin vante gang, men en dag orker du ikke å snakke med så mange eller å være så blid, Du ønsker mest å sitte for deg selv. Du gjør noe arbeid på dataen, men for det meste så stirrer du på tastaturet eller ut gjennom vinduet uten å se på noe. Du ønsker bare å komme hjem for å legge deg.

Kanskje du er i ferd med å bli utbrent, og da bør du være oppmerksom !

Så hva er utbrenthet?

Utbrenthet er resultatet av for mye stress enten om det er fra din jobb, din livssituasjon eller din personlighet.  Utbrenthet kjennetegnes av fysisk psykisk og mental utmattelse.

Vi vet alle at for mange negative faktorer i vårt liv er ikke heldig. Slik er det også med utbrenthet. Det er en kombinasjon av symptomer som skaper en sterkere opplevelse av stress og kaos. Du blir mindre effektiv på jobb, oppgitt og trøtt når du kommer hjem og som til slutt kan forårsake alvorlige helseproblemer. Kroppen din og sinnet ditt har fått en såkalt «overload». Utbrenthet kan forårsake angst, depresjon, manglende motivasjon, og manglende driv i hverdagen. Symptomene som oppstår kan være lik mange andre lidelser eller sykdommer, men hvis du merker en endring i din hverdag ved at oppleves som et ork, ja da bør det ringe noen varselklokker!!

Som regel når en opplever at alt er et ork, ser en ofte etter årsaker. I erkjennelsens lys ser en at det er dårlig balanse mellom arbeid og fritid, kanskje mistrivsel på jobben, normer og verdier som krasjer, mangel på kontroll eller rutiner i din hverdag. På jobb eller hjemme kan det være manglende grenser og hersketeknikker som gjør at du føler deg sliten.

Følelsen av utbrenthet kommer snikende og gradvis.  Gleden over jobben, over hverdagen, over en selv erstattes litt etter litt med følelsen av oppgitthet og apati. Hverdagen blir et ork.  Du kan føle deg fanget og låst.

Etter hvert mister du interessen for tingene rundt deg, du mister fokuset i hverdagen, du begynner å få depressive symptomer, for vanskelighetene med å sove og minster litt av livsgnisten.  Hvis dette ikke kontrolleres, kan det gå utover din allmenhelse tilstand: du blir slapp og trøtt, får høyt blodtrykk, og andre helsemessige plager.

Hvordan kan vi forhindre utbrenthet?

Først: utbrenthet handler mye om at du har for mye å gjøre, at det er for mange oppgaver som står i kø, eller for mange som krever en bit av deg.  Du kjenner du ikke strekker til med alt.

Hvis du begynner å oppleve noen av symptomene på utbrenthet, bør du vurdere dine gjøremål – du kan faktisk ha for mye og gjøre og for mange «jern i ilden».

En av mulighetene er å bytte jobb, be om å få andre arbeidsoppgaver eller bli forflyttet. Kanskje redusere på arbeidsoppgavene. Du bør snakke med din leder, for det finnes flere muligheter via f.eks NAV og Inkluderende arbeidsliv (IA)

En annen ting du kan gjøre er å redusere de krav du stiller til deg selv. Kanskje du ikke trenger å vaske huset eller støvesuge hver dag, og kanskje kan du også snakke med familien slik at de også tar del i hverdagens tusen oppgaver. Prøv også å sett opp en liste hva du er takknemlig for og hva det er du setter pris på i livet.   Det å være bevisst på de positive tingene en har i livet, skaper en buffer mot utbrenthet.

Venner og familie er viktige å ha i tunge stunder. Men du kan også søke opp profesjonelle hjelpere, som vil gå mer systematisk til verks også med dine tankeforestillinger og arbeidsmengder du har.

Til slutt, gi deg selv alenetid og tid til å gjøre det du ønsker. Det er ikke egoistisk. Å få tid til å slappe av, sove og trene kan være avgjørende for å stoppe utbrenthet før det starter. Den nødvendige mengden søvn, 7-8 timer om natten, er vesentlig for å hindre utmattelse i knoppen og hjelpe konsentrasjonen. Det finnes gode øvelser som reduserer smerte og frigjør dopamin og serotonin for å redusere depresjon og angst.

Forsøk å hjelpe deg selv i denne situasjonen, ved å redusere dine krav til deg selv. Utbrenthet er kroppens rop om å hjelpe deg selv .

Les mer om økonomikurset her. 

Call To Action

Ønsker du å ha videre kontakt med Benteskaffikopp?

Du vil motta nyhetsbrev med oppdateringer om nye artikler, blogg innlegg , kurser og mye mer. 

Mailinglisten er privat og ingen informasjon deles med andre